ГТА 5 — невероватан наслов у 2013. години



Председник Рокстар Норта (Rock­star North) потврдио је у недавном интервјуу за Девелоп да развојни тим већ има више него довољно идеја од којих ће неке искористити за ову игру у серијалу Велика крађа аутомобила (Grand Theft Auto). Велика крађа аутомобила 5 (у даљем тексту ГТА 5) је акционо-​авантуристичка видео игра, смештена у отворен свет. Развио ју је развојни тим Рокстар Норта у Великој Британији, а издао ју је Рокстар гејмс.

Градови у ГТА франшизи су били засновани на измишљеним и постојећим. Претходне ГТА инсталације су биле у две и три димензије. Багови су били уобичајени приликом крађе аутомобила и „скидања“ мета, неопходних за завршавање мисија. У претходним деловима пажња није била обраћана на ситне детаље и споредне мисије. Графика је била лошија. Такође, играч је могао контролисати само једног лика.

ГТА 5 користи сличан механизам корисничког интерфејса као и у ранијим насловима ГТА франшизе, само, наравно, мало измењен. Мала мапа је у доњем левом углу екрана и користи се као Џи-​Пи-​Ес док сте у возилу. Нажалост, немогуће је гледати у мапу и избегавати семафоре у исто време. Док у ГТА 4 имате могућност аудио навигације, у ГТА 5 ту могућност немате. У корисничком интерфејсу можете бирати оружја, надградити их, чекирати место на мапи на које желите отићи…

Дружење с Мајклом, Френклином и Тревором по највећем и најзабавнијем отвореном свету до сада, одузело нам је невероватну количину времена и успешно нас удаљило од пријатеља, девојака, породице и обавеза. Да будемо искрени, није нам ни најмање жао због тога.

Рокстарови врхунски писци креирали су генијалну сатиру данашње Америке. На сваком кораку очигледно је намерно исмејавање данашњих искривљених вредности, глади за богатством, популарне културе… Та претерана пројекција Америке пуна је криминала и насиља, а сваки лик којег ћете упознати, што укључује и неке обичне пролазнике, није „нормална“ особа већ је: социопата, криминалац, нарцис, лудак и тако даље. Ништа другачије није ни са нашим славним триом – депресивним криминалцем у пензији, Мајклом; младим „генгста“ главним ликом који жели да се уздигне у криминалном свету, Френклином; психотичним манијаком и Мајкловим бившим колегом, Тревором. Сва три лика су прилично квалитетно окарактерисана и с временом ћете увидети да није реч о монотоним стереотипима каквим се можда чине на почетку.



Различитост главна три лика је одлично приказана кроз места на којима живе и круг људи са којима се друже. Мајкл сваког дана пије виски и гледа старе филмске класике, у вили с базеном на елитном Вајнвуду, има поприлично дисфункционалну породицу и посећује психијатра. С друге стране, Френклин живи у мањој кући с напорном тетом у типичном црначком кварту недалеко од Грув улице, а „виси” с пропалитетима који се очајнички труде да буду гангстери, па га упорно гурају у невоље. Луди Тревор живи у приколици у подручју пуном америчких „брђана“ (hill­bil­lies), кува метамфетамин и успут гази лобање ликова који га само попреко погледају.

Готово у сваком тренутку можете одабрати лика којег желите контролисати, а сваки од њих има сопствени банковни рачун, оружја, некретнине и пријатеље, у преводу – сваки има садржај за себе, што омогућава и јединствене мисије за сваког лика. Мајклове споредне мисије најчешће ће бити везане за решавање породичних проблема, Френклин ће се бавити квартовским несугласицама и мањим криминалним послићима, те ће неретко служити као возач, док ће Тревор…бити Тревор. Једна од главних његових чари је његова непредвидљивост. Када се пребацујете на одређеног лика, „лоудинг скрин“ ће бити кратка анимација којом лик завршава радњу којом се бавио, пре него што сте преузели контролу над њим. То често доводи до интересантних ситуација, јер је прилично уверљива поставка да сваки од ликова води свој живот у времену док га не контролишете.

Сваки од ликова уједно је мајстор у одређеној категорији: Мајкл је најпрецизнији с оружјем, бивши пилот Тревор је искусан са авионима, док Френклин уверљиво најбоље вози аутомобиле. Наведено се огледа и у специјалним способностима које имају: Мајкл може успорити време док пуца у стилу старог, доброг Макса Пејна, Френклин такође воли „успоравање слика у времену“ (slow­mo­tion), али док вози аутомобиле. Добро, Треворова специјалност баш и нема везе с вештином – лик једноставно полуди, па за време активиране специјалне моћи прави много више штете, него што је прима.

Главне мисије ГТА 5 своде се на велике, детаљно испланиране и разрађење пљачке: на почетку сваке одаберете који од два приступа вам се чини примеренијим, што се најчешће своди на једноставан избор – више волите шуњање, или експлозиве, тоне потрошених метака и „бодикаунт“. Након тога следи бирање екипе – за готово сваку акцију, осим главне тројице, потребан вам је и хакер, возач и човек с оружјем. Јасно је који је задатак сваког од њих, а код одабира треба узети у обзир њихово искуство, због дела који узимају у коначној заради.



По добром, старом обичају серијала, ту је читав низ интересантних радио станица на којима, колико год офуцано звучало, заиста свако може пронаћи нешто за себе. Некако је прикладно било и станице прилагођавати лику којег тренутно контролишемо, па уз Френклина иде старошколски генгста реп, Мајкл се присећао давних дана славе уз старе рок класике, док је с Тревором било логично лупати „тикве“ уз Ријану. Похвале иду и атмосферичној музици, која солидно подиже тензију за време главних мисија.

Рокстар је још једном очитао лекцију другим развојним студијима о томе како се ради отворен свет – ниједна игрица с отвореном светом данашњице није ни до колена ГТА 5 (добро, признаћемо, Бетездини наслови као Скајрим (Skyrim) и Радиоактивни талог 3 (Fall­out), јесу поставили овако високе стандарде).

Дино Бакић

Вештина ратовања: Владавина хаоса — повратак у обавезну ‘литературу’ гејминга


Синематик ‘Упозорење’ у оквиру сингл плејер кампање. Превод и интегрисани титлови: Весна Милић.


Карактеристична „близардовска” атмосфера краси и ову игру. Можда би требало да смо до сада навикнути на ову славну мешавину оригиналности и „позамљених” идеја, али и овај пут, комплетни пакет и угођај током кампања једноставно обара с ногу. Наравно, ту су поново и генијалне реплике јединица посуђене из свих домена ДНД РПГ система (Лагуми и змајеви – Dun­geons and Drag­ons). Иако је Вештина ратовања — Владавина хаоса (War­craft 3 – Reign of Chaos) изашла још 2002. године, богатство приче и одличан гејмплеј чине ову игру обавезним штивом за будуће гејмере.

Воркрафт 3 поседује све одлике конвенционалних РТС (стратегија у реалном времену – Real Time Strat­egy) наслова. Ипак, у кампањи „Близард” (Bliz­zard) открива ново лице у Воркрафту 3 и доказује да су у стању да током стратегије у реалном времену испричају квалитетнију причу него многи РПГ-​ови. Тако вам кампање чешће дају контролу над ограниченим бројем јединица и специјалних хероја, око којих се одвија авантура, а тек понекад чекају вас класични РТС нивои, у којима ћете моћи да изграђујете базу и регрутујете нове јединице.

У оквиру самих кампања, играчи играју као људи, орци, таурени, тролови, ноћни виловњаци и немртви, а у експанзији ‘Ледени престо’ (The Frozen Throne), добијају и опцију да играју и као високи виловњаци који ће постати крвни виловњаци, и као наге (у једном делу и као сломљени дренаји које води Акама). Такође, играчи воде своје јединице као принц Артас (prince Arthas), Џејна Праудмур (Jaina Proud­moore), Трал (Thrall), Малфјурион Стормрејџ (Mal­fu­rion Storm­rage), Илидан Стормрејџ (Ill­i­dan Storm­rage), Гарош Хелскрим (Gar­rosh Hellscream), принц Кејл’тас (Kael’thas), Лејди Вашџ (Lady Vashj).



УИ је веома сугестиван и једноставан за коришћење и свака класа има свој спектар вештина које може да користи. Рецимо, Џејна Праудмур као маг ће имати и водене елементале и могућност телепорта читавих јединица у базу, док ће паладини моћи да лече и васкрсавају пале јединице, поред борбе прса у прса. Управо због ове чињенице и доброг баланса између хероја, класа и раса, из овог енџина и игрице произићи ће и чувена МОБА код нас позната као Дота (Defence of the Ancients).

Свака раса има специфичне типове јединица и сваки тип јединице има посебне моћи. На пример, радилице немртвих могу да опозову саграђене зигурате, ако играчу нестане новаца, док људске радилице на позив звона могу да се организују у милицију, ако су противничке снаге упале у град, а браниоци су далеко. Ово је поготово важно када се нађете на мапама у мултиплејеру.



Што се тиче саме приче у сингл плејеру, нећемо вам много открити. Прича почиње у времену након победе над орчком Хордом. Људска Алијанса је упала у декаденцију, а односи између патуљака, виловњака и људи су, у најмању руку, напети. С друге стране, након свог пораза, орци су успели да се ослободе демонског утицаја, раскинули су савез са некромантима и ворлоцима и вратили се својим коренима – обожавању природе, шаманизму. У приниципу, орци су сада представљени као поносан народ и представљају праве „добре момке“ Воркрафта 3. У таквом окружењу немртви које води Нер’зул, некадашњи шамански лидер Хорде на Дрејнору, некроманти и њихове слуге дигнуте из мртвих, одлучују да контактирају са старим господарима, Огњеном легијом (Burn­ing Legion) у којој су демонске расе под вођством Архимонда и Кил’џедина, две слуге мрачног титана Саргераса. Легија је НПЦ раса и њихове једнице нису разнолике као остале јединице, али су зато невероватно моћне, у склопу с а опасношћу коју представљау по Азерот. Младе расе света имају само једну шансу – да потраже ноћне виловњаке Калимдора који су још пре 10.000 година победили демоне и одрекли се арканске магије која привлачи Огњену легију.

Богдан Дудуковић и Весна Милић

Један осврт на Притајено зло 6


Притајено зло 6 је право освежење за серијал. Игрица доноси доста новина које нису сувишне и безначајне. Како је серијал помало скренуо с познатог пута, те су мртве који ходају обливене крвљу и од којих се диже коса на глави, кад чујемо њихове крике, заменили зомбији који мање више подсећају на обичне људе, чинило се да франшиза неће изнедрити још један део који је достојан првих инсталација.

Притајено зло 6 враћа старе добре зомбије назад у игру. Права је штета што су прави зомбији углавном у кампањи Лион или како ми кажемо Леон и Хелена. Но, изгледа да се развојни тим Кепкома (Cap­com) више фокусирао на оне зомбије који су у пуцању прецизнији од самог играча, што итекако уме да изнервира.

Игрица је достуна на три платформе (Пи-​Ес 3 (PS3), Екс-​бокс 360 (Xbox 360) и Пи-​Си (PC)). Као и пре, говоримо о пуцачини у трећем лицу (TPS или Third Per­son Shooter).



Прича:

Поред Те вируса, Ге вируса, стиже нам и Це вирус који доводи до мутације такозваних џ’аво (J’avo) зомбија.

Игра је подељена на кампање које се састоје из нивоа. Присутне су четири кампање (+ једна која је туторијал) . Свака кампања има своју причу која се повезује и која се дешава у међувремену. Игра је поприлично запетљана и потребно је да се игра с пуном пажњом не би ли се прича разумела. Свака кампања има свој крај и свој жанр. Лионова и Хеленина подсећа на оне старе делове и хороре, док је Крисова и Пирсова кампања чиста акција.

Ликови су углавном из старијих делова. Присутни су и нови ликови – Џејк, Симонс, Пирс, Хелена и Дебра.

Амбијенти су разнолики и занимљиви (Кина, Едонија, планине, пећине, канализације…). Прича је веома дирљива. Глумачка екипа која је даровала гласове је фантастично обавила свој посао, те је и тиме трансфер емоција на играча на високом нивоу. Кад већ говоримо о осећањима, свака сцена, као и готово сваки одељак у игри, просто су испуњени њима. (Прави пример за то јесу сцене са Хеленом и Дебром. Ти делови у игри ће најтеже пасти играчима који имају брата или сестру). Због такве интеракције играчи се саосећају с протагонистима.

У игри се чује и наш језик када Крис и Пирс, као и Шери и Џејк, одлазе у Едонију. Посреди су реплике са експлицитним садржајем (псовке) које инфицирани изговарају, али могу да кажем да природно звуче (није као у ГТА 4, где је вероватно Американац причао на српском, па је начин изговарања речи вештачки).


Гејмплеј:

Као што сам већ рекла, у ову игру унето је доста новина. Постоји могућност спринта, стајања уза зид, као и гурања стола као начина да се заклоните . Опције су испуњене разним могућностима како би играчи наместили елементе игре по својој вољи. Можете да подесите камеру, нишан (да ли ће бити нишан с ласером или само нишан), његову боју, превод, угао камере, команде.

Трава више није у облику спреја, већ у облику таблета . Довољно је да се партнер налази близу нас како бисмо га излечили.

Партнер у сингл моду је мање – више бескористан. Постоји могућности давања наредби : „Чекај“, „Прати ме“, „Напред“ и „Повлачење“. Новина јесте могућност да се партнер похвали ако је био добар у нападу или помогао играчу. На неки начин играч и партнер могу да комуницирају уз помоћ те интеракције, што је одлично у мултиплејеру.


У Притајеном злу 6 постоји могућност блиске борбе или прса-​у-​прса (‘mêlée’). На тај начин можете уштедети муницију (у неким деловима наићи ћете на брдо муниције, а када вам буде најпотребнија, ‘џебане’ неће бити ни од корова). Тиме се добијају нови ‘скил’ поени (сваки од протагониста има своју специјалну вештину у блиској борби), а и забавно је, јер има неколико различитих удараца. ‘Скил’ поени служе за куповање вештина, након пређеног нивоа.

Занимљивост коју су додали је та да на одређеним деловима ликови возе мотор, санке за снег, авион и ауто.

Графика је прилично лоша (Пи-​Ес 3). Нажалост, број модела зомбија је сиромашан и кроз целу игру присутна је рециклажа из већ бедне понуде. Игрица је баговита и чини се да се развојни тим Кепкома није много трудио око детаља. Међутим, одличне су анимације када говоримо о оном што се обележава као ‘B&G’.

Постоји могућност сплит скрина и онлајн мултиплејер мода, како у ‘прича’ моду, тако и у делу плаћеници, где пре него што време истекне, треба ‘скинути’ што више инфицираних, као и у лову на агенте, где преузимате улогу створења (био то инфицирани пас, зомби, бладшот, итд.).


Закључак:

Могу да кажем да је Притајено зло 6 пун погодак за мене. Багове и лошу графику сам занемарила, јер је прича одлична и држи пажњу у потпуности. После неколико пролазака кроз кампање, осећала сам потпуно утапање у свет игре (оно што у гејминг свету зову ‘full immer­sion’). Љубитељима ове франшизе, који још нису прешли овај наставак, и онима који воле хорор игре као и акцију, топло препоручујем ову игру.

Николија Ивков

Вештац — од романа до игрице — франшиза због које је Пољска позната у целом свету


Пошто идемо у сусрет трећој инсталацији феноменалног Вешца, одлучили смо да вам представимо другу инсталацију ове игрице и да се понадамо да ћете имати воље да одиграте и прву, која је још увек једно од великих чуда РПГ-​а. Треба напоменути да је чак и амерички председник Обама добио на поклон копију ове игрице, када је био у посети Пољској, као симбол нечег најбољег што ова земља има да понуди свету. И сад ко сме да каже да се не исплати причати приче, читати, бавити се књижевношћу, а потом се удружити с добрим програмерима?


Чувени трејлер за Вешца 2 — бекство из затвора


Вештац (Witcher 2) — Убица краљева је други део игре пољске компаније Це-​Де Пројект РЕД, која се прославила првим делом као једним од најбољих РПГ-​а свих времена. Иако је против себе имала сјајне компаније које већ годинама владају на тржишту РПГ-​а, као што су Опсидијан и Бајовер, ова игра је успела да се устоличи на првом месту и још више ту позицију учврсти својим другим делом.


Вештац 2 се наставља тачно на крају првог дела, јер је и цела франшиза чији се трећи део очекује крајем године, створена по романима и тв серијалу писца Анджеја Сапковског (преведене књиге на српски можете наћи овде, а на овом линку можете погледати и прву епизоду Вешца с титловима на енглеском језику). Главни јунак игре је Гералт од Ривије из редова вештаца који служе онима којима су најпотребнији у одбрани од дивова, тролова, орака и осталих натприродних појава, па и до одбране од самих похлепом опијених људи. Спремни да своје мачеве и моћи ставе у службу онима којима је то потребно, увек су сами, без помоћи од стране браће из свог реда. Такође, вешци нису чисти људи, већ мутанти, они који су жртвовани као деца за добробит људског рода као и осталих раса – на силу промењени и одгајани као борци против свега што се може обележити као чудовиште или клетва. То је и разлог што борбе, које су увек на високом нивоу, захтевају доста размишљања. Ако само јурнете са сребрним или челичним мачем и држите се пароле ‘биће шта ће бити’, онда ће у 90 посто случајева ваш Гералт завршити као млевено месо с тенденцијом да ‘омирише травицу с доње стране’. Серијал о вешцу је уједно и прилика да се упознате са својим словенским коренима, јер је већина прича и бића уско везана баш за словенске митове (Ивана Брлић Мажуранић би била задовољна када би видела да су и данас актуелни домаћи или водењаци, као и што је присутно и нешто што невероватно наликује нашим Тодорцима).


Као што и поднаслов каже „Убица краљева” у овој инсталацији Гералт ће морати да пронађе асасине који скидају краљевске главе. Открићемо само да су посреди људи из Гералтове изгубљене прошлости, они који имају и део одговора на питања о Махнитом лову (The Wild Hunt). Игра и започиње егзекуцијом краља Демавенда од Едирна (king Demavend of Aedirn), док он ужива гледајући такмичење најбољих стрелаца на броду. Самим тим чином асасини најављују још егзекуција краљева и ту почиње ова авантура. Гералт се у том тренутку још увек налази у служби краља Фолтеста од Темерије (они који су играли Вешца 1 веома добро знају да су асасини већ покушали да га смакну) и покушава да заштити краљев живот.


Вештац 2 — трејлер који је најавио шта ће бити фокус друге инсталације


Вештац уз помоћ пријатеља Трис Мериголд – чаробнице (Triss Merigold), Данделајона — барда (Dan­de­lion (маслачак) илити како је наш преводилац превела Невен, на пољачком Јаскиер) и Золтана Чивеја — патуљка (Zoltan Chivay) — покушава да реши све задатке који се пред њега поставе, да заустави егзекуцију других краљева и открије ко се крије иза убица краљева. Важно је да знате да се свако ново играње у потпуности разликује од претходног, поготово у другом чину (игра се састоји укупно од три чина) – у зависности од ваших одлука. Свака главна одлука вас води ка потпуно другачијим окружењима, задацима, као и сценама које ће се одиграти.


У уводној масовној борби одбране замка, први пут ће се играч уверити у врхунске квалитете графике, атмосфере и самог реализма кретње и мимике људског тела. То су одлични квалитети Це-​Де Пројекта. Сваки секунд игре држаће вас у столици и неће вам дозволити да неуспех завршите гашењем игре, већ да је наставите и пробате поново, смишљајући нову тактику. Кретаћете се земљама Темеријом, Едирном, као и долином Понтар која је на размеђи поменутих краљевстава и краљевства Кедвин. Бићете на свега пет локација, али су све локације изузетно широке с великим спектром споредних мисија. То ће вам омогућити напредовање и јачање лика за изједначавање снага с јачим противницима. Врло је важно слушати разговоре или читати књиге у којима ћете сазнавати начине како да се супротставите опонентима.


Подсећање на чувени увод у Вешца 1 — борба са стригом


Треба напоменути да сада сви играчи играју ‘побољшану’ верзију игрице (The Witcher 2 Enhanced Ver­sion), те сваки нови играч има прилику да прво прође кроз туторијал. Када се већ нађете у дивљини и, рецимо, треба да ослободите оближње село од напада вукодлака, класичан напад сребрним мачем неће вам бити од користи (наравно, чудовишта бијете сребрним, а људске или ‘човеколике’ опоненте бијете челичним мачем). Ту на сцену ступа једна од функција која се зове медитација. То је стање вешца у коме вам се отвара мени за мешање разних напитака, развијања магија, ковања оружја и то све у зависности од предмета које покупите након борби са противницима. У медитацији направићете напитак од травe која се зове у преводу ‘вучја смрт’ (Wolfs­bane). Премажите мач њиме и тада ће сваки удар мачем у вукодлака њему нанети већу штету и смањити му енергију. У сукобу са тролом биће вам потребан магијски знак који паралише (Yrden) на јачем нивоу, да би на који секунд парализовали трола и нанели му ударце, јер вас трол може убити једним или у два ударца. У свим предметима који остану од противника наћи ћете и оклопе разних изгледа или потребне материјале за прављење најбољих оклопа. Немојте се оптерећивати мислима у којем оклопу Гералт најлепше изгледа, већ размишљајте о томе да ваш оклоп одговара вашој изабраној специјализацији и да вам пружа највише заштите на торзу, рукама, ногама и глави. Систем наношења штете је врло комплексан, али када га будете схватили користићете га у своју корист.

Пошто је игрица графички веома захтевна, овде можете наћи препоручене конфигурације, ако желите да заиста уживате у овом ремек-​делу.


Игра је доступна како у продавницама на два дабл-​лејер диска, тако и преко Стима (Steam) или ГоГ-​а (GoG) путем дигиталног даунлоуда. Препоручујем Стим, јер су додаци, појачане текстуре, бољи оклопи, оружја, мисије додате само на њему. Стим води рачуна о својим играчима (купцима), омогућавајући комуни која припреми нове скинове, да их и подели преко Стим воркшопа (Steam Work­shop) са осталим играчима. Све у свему, моја оцена је чиста десетка, а са тим се слажу и сви водећи сајтови на интернету.

Лука Ратић и Весна Милић

DMC 5 — фантастичан нови почетак за стару франшизу


И ђаво можда некад плаче 5 или Devil May Cry 5 (DMC) је хек-​енд-​слеш/​платформска игра коју је развио Нинџа Тиори (Ninja The­ory), а чија права држи Кепком (Cap­com). Петица представља брисање свега што је до сада било (или оно што зову ‘reboot’ ) и нов свеж почетак који је у много томе различит од старог серијала који је почео још 2001. године. Претходна четири дела, која су се махом базирала на аниме школи анимације и тежњи да се Кепком у овој франшизи одвоји од Притајеног зла (Res­i­dent Evil), напуштена су готово у потпуности. Остали су Данте и Вергилије (или Вирџил), чудесан гејмплеј (веома сличан по много чему оном у Вешцу 1) и вечита прича о људима заробљеним у борби између материјалног и духовног. Ако волите добру причу и волите добар аниме – ова игрица вас неће разочарати, с тим да морамо напоменути да је у појединим деловима присутан експлицитни језик, али у овом случају, његова употреба је најчешће оправдана самом причом и типовима карактера који у њој учествују. Да, и извињавамо се што рецензија за ову игрицу толико касни — као што и сами знате, није невоља у недостатку информација о нечем новом, већ у недостатку средстава.


Радња

Лимбо Сити је прави генерички град, гужве свугде, непристојни људи, брза храна, енергетско пиће, итд., али овај град ипак има једну тајну. Њега (као и цео свет) контролишу демони, преко свих лоших навика које се претачу у седам људских грехова. Манипулишући медијима, владама и корпорацијама, успевају да управљају људима и тако их експлоатишу, готово као марву која доноси приносе у душама. Демони живе у Лимбу — паралелној димензији, која се налази изван домета људских бића. Све у свему, свет Ди-​Ем-​Сија у много томе наликује на наш.

Данте је протагониста Ди-​Ем-​Сија и он је нефилим (у овој игри представљени као полудемони– полуанђели, уосталом ако се сећате приче Близардовог Дијабла термин нефилим вам неће бити стран – оба и нефалим и нефилим су преузети из Старог завета). Данте је свестан да он није људско биће, јер га константо јури полиција у Лимбо Ситију и демони у Лимбу. Прича започиње нашим нефилимом који се, после ноћи пуне забаве, буди у својој приколици. На вратима се појављује девојка Кет која има парапсихолошке способности и она му поможе да победи демона Ловца (Hunter) који га јури. Данте успева да победи Ловца пошто је пронашао своје оружје (мач и два пиштоља – лепа меморабилија из претходних инсталација). Кет га потом умољава да разговара са вођом организације Ред (The Order) чији је она члан. Данте невољно пристаје и сазнаје да је вођа организације Вергилије, његов брат близанац, за кога није знао да постоји. Пошто се придружио организацији, он и Вергилије покушавају да зауставе Мундуса, главног и најмоћнијег демона, и да на тај начин врате људским бићима слободу. Успут Данте открива своју прошлост и Вергилијеву праву намеру…


Гејмплеј

У улози сте Дантеа чија су главна оружија његов мач Побуна (Rebel­lion) и два пиштоља Абонос и Слоновача (Ebony and Ivory). Ди-​Ем-​Си је задржао фантастичан комбо систем који се појављује у претходним инсталацијама, а присутни су и нови моменти због којих је борба у игри још шаренија. Имате два мода – анђеоски и ђаволски које можете да мењате у току борбе, што вам омогућава много различитих комбинованих потеза. Када сте у ђаволском моду, ваше оружје се мења, на почетку у секиру, али како прелазите игру добијате све боља оружја. Овај мод је предвиђен за ‘тешкашки’ вид мобова, код којих императив није брзина, већ снага којом ћете задати ударац. Када сте у анђеоском моду, добијате у почетку косу, а касније и боље наоружање. Оружје у овом моду је најбоље када имате више слабијих непријатеља око себе, тако да сте у стању да за кратко време средите прво оне досадне, бројне поданике. Током игре скупљате црвене сфере које служе за куповање напитака и нових потеза. Оно што је мало разочаравајуће у гејмплеју је Окидач ђаволског (Devil Trig­ger) – способност која је представљала велики део у претходним инсталацијама. Када сте у овом моду, Дантеове власи побеле, лице се промени и он постаје јачи, али сте зато аутоматски у ваздуху, што вам узима много времена. Пошто је ова моћ временски кратка, имате довољно времена само за пар удараца. Овај мод је најкориснији у биткама са босовима. Треба напоменути да су односи између Дантеа и мобова у борбама фер, и да гејмплеј кажњава на веома фер начин играче који не размишљају или не уче током напретка у игри.


За крај

Шта рећи на крају? Дугогодишњи пратиоци ове франшизе су прилично дуго били бесни због комплетне прераде приче о двојици браће, Дантеу и Вергилију. Мора се истаћи да је напуштање класичног аниме стиле у многоме допринело бољем и озбиљнијем изгледу саме игрице као и њених протагониста – естетика нове инсталације је изузетна, а синематици присутни у Ди-​Ел-​Сију под називом Вергилијев пад (Virgil’s Down­fall) су направили корак даље у покушају да се пренесе атмосфера истинске графичке новеле (овај поступак је већ виђен у Вешцу 2 и у многоме доприноси давању дубине нечему што јесте слипстрим). Треба напоменути да је ова франшиза допринела поновној популаризацији Дантеове Божанствене комедије међу млађим нараштајима, иако сама радња није блиска овом класику. Ако сте љубитељ добре графике, прилично доброг гејмплеја и приче која вас води кроз емотивни хаос, онда вам топло препоручујемо ово изузетно остварење када говоримо о игрицама.

Лазар Јанковић и Весна Милић

Доба змаја: Порекло — подсећање на драги камен правог РПГ-​а


„Mушкарци и жене свих раса; ратници и магови, варвари и краљеви… Сиви Чувари жртвовали су све како би зауставили налет таме… и преовладали. “

- Данкан (Dun­can), вођа Сивих Чувара у Ферелдену

Званични трејлер: не брините што је овде Чувар одређеног лика — у самој игри ви сами стварате свог Чувара или Чуварку.


Dragon Age:Origins je РПГ у сингл плејеру, смештена у измишљени свет који је створио Бајовер (BioWare). Ви сте Сиви Чувар (Grey War­den), један/​једна од последњих из легендарног реда заштитника. Са повратком древног непријатеља у краљевство које је захватио грађански рат, ви сте изабрани да уједините раздвојене земље и савладате Архидемона (Archde­mon) и његов мрачни накот (dark­spawn) једном за свагда.


Своју авантуру започињете као нови регрут у краљевству Ферелден (Fer­elden), одакле креће ваше путовање у коме ћете покушати да зауставите неизбежну Пошаст (Blight). Одмах на почетку бирате своју расу, род (мушки/​женски), класу и причу о свом пореклу. Тај избор ће утицати на то како ће остали ликови реаговати на Чувара и на игру као целину.

- Три могуће расе: виловњак, човек, патуљак.

- Шест јединствених прича о пореклу: градски виловњак (City Elf), дејлишки виловњак (Dal­ish Elf), патуљак простог рода (Dwarf Com­moner), патуљак племић (Dwarf Noble), човека племић (Human Noble Ori­gin) и порекло мага (Magi Ori­gin – магови могу бити или људи или виловњаци).

- Три борилачке класе: лопов (rogue), ратник (war­rior), маг (mage).


После тога све зависи од вас. Суочен са неочекиваном издајом од стране оних који би требало да буду највећи заштитници Ферелдена, Чувар мора да употреби старе уговоре Сивих, да склопи савез између прастарих раса и народа и сагради војску која се може изборити са Архидемоном, Старим богом у облику моћног и ужасног змаја, кога је пробудио и уздигао из подземља мрачни накот, у нагону да започне Пету Пошаст (Fifth Blight). Чувар ће успут такође окупити и своју дружину која ће га/​је подржавати у овом тешком задатку. Та дружина је вероватно скуп најлуђих и најзанимљивијих ликова које ћу овде само кратко описати, да не покварим изненађење. Њихова дела током те једне године ће и директно и индиректно утицати на развој догађаја у целој земљи, а и на живот оних које сусрећу током свог путовања. Избори које будете правили водиће ваш пут кроз Девето доба: Доба змаја.


Како изгледају одлуке, ваше порекло и део гејмплеја.


Дружина:

Алистер (Alis­tair): Бивши темплар, новајлија који је регрутован у Сиве Чуваре мало пре вас.

Мориган (Mor­ri­gan): Позната као Вештица Дивљина (Witch of the Wilds). Она је одбегли маг (apos­tate mage) који живи у Коркари Дивљинама (Kor­cari Wilds).

Пас (Dog): Верни ратни пас, расе мабари (Mabari), који је доживотни пријатељ Чувара који је човек племић. Ликови другог порекла ће имати прилику да регрутују другог мабарија кога могу наћи у Остагару (Ostagar).

Лелијана (Leliana): Бард из Орлеја (Orlais), која је нашла уточиште у Лотерингу (Lother­ing) и ту једно време била замонашена као часна сестра.

Стен (Sten): Кунари (Qunari) ратник који припада посебној раси – коситима који верују у кун, посебну религију. У другом делу сазнајемо да ми заправо не знамо право Стеново име и да је именица ‘стен’ заправо титула у хијерархији куна.

Вин (Wynne): Старија чаробница (enchanter) куле Круга магова (Cir­cle of Magy’s tower) у Ферелдену.

Огрен (Oghren): Осрамоћени патуљачки ратник, алкохоличар.

Зевран (Zevran): градски виловнњак, убица и члан озлоглашених Антивиних Врана (Anti­van Crows), гилде убица.

Шејл (Shale): Деактивирани ратни голем нађен у Хонлиту (Honnleath).


Занимљиво је и то што се ваш Чувар може заљубити у неког од чланова екипе. Од вас зависи за кога ће се Чувар или Чуварка везати на овакав начин.


Чувена Лелијанина песма коју ће вам отпевати ако сте јој пријатељ или љубав живота.


Свет можете спасти и као добар и као лош лик, али ће сви ваши поступци имати велики утицај на развој догађаја, као на пример ко ће постати краљ, и уједно ће мењати свет око вас, што ће утицати на све расе и њихов положај у том свету. Они ће такође утицати и на понашање чланова ваше дружине, који ће вас на крају и напустити, уколико се не слажу са вашим одлукама, а може доћи и до окршаја с њима у којем могу и да погину, бранећи своја уверења.


Комбат (Com­bat) је стратешки и може се одвијати у стварном времену или уз паузирање. Ово значи да можете да одаберете непријатеља кога ћете напасти аутоматски, и у било које време паузирате игру, како бисте одредили даље команде.


Борићете се раме уз раме са највише до три члана из своје екипе, које можете непрестано смењивати. Такође, ту су и тактички логови које подешавате и мењате пре сукоба, да би ваши пратиоци аутоматски користили своје многобројне моћи и тиме смањили потребу за тактичким паузирањем, пружајући вам задовољство да играте у правом времену.


Чувена сцена из Дубоких Путева (Deep Roads) у којој се ваш Чувар сусреће уживо с Архидемоном.


Поред мрачног накота суочићете се и са огрима (Ogres), немртвима (The Undead), разним демонима који су подељени по људским греховима (Desire, Rage, Pride Demons…), вишим змајевима (High Drag­ons), непријатељским војницима и обичним зверима (нпр. вуковима и медведима), и још многим другим проблемима. Током свог дуготрајног путовања широм Ферелдена ваш Чувар ће наилазити на разне специфичне оклопе и моћна оружја која ће вам бити од велике користи током игре.

Графика у игри је одлична, број детаља на терену невероватан, имате поглед преко рамена, а све ово можете и додатно подешавати. Ако сте вољни да даље учите, начини модовања игре су безбројни, захваљујући Тулсету (Dragon Age Toolset) за модовање који је Бајовер даровао играчима, девелоперској конзоли, и наравно, највећој модовској заједници Нексус (Nexus: Dragon Age).


Ево и изузетног примера шта можете да додате свом искуству у Добу змаја — ова сцена не постоји у оригиналној игрици (као ни модел фризуре, боја, итд.), али ако сте вољни да мало учите и пратите модовску заједницу, и ви као жена племкиња на крају можете имати ово венчање с Алистером.


Доба змаја: Порекло је за све оне који уживају у фантастичним причама и легендама, које су смештене у мрачна времена…

Игра је издата 2009.год. за све платформе. Направљено је и седам Ди-​Ел-​Сијева, за још веће уживање при игрању, а уједно можете купити и ултимативно издање ове игрице (Dragon Age: Ulti­mate Edi­tion), које подразумева и оригиналну инсталацију, експанзију, све Ди-​Ел-​Сијеве, као и бесплатне додатке с различитим оклопима, оружјима и ситницама.

Експанзија Доба змаја : Буђење (Dragon Age : Awak­en­ing) изашао је 2010. за све платформе. Ту је описан краћи период после дешавања из првог дела.

Ана Шалер и Весна Милић


И за крај, дарујем вам предивни пролог вашој причи.

Цитадела — последња прича у трилогији Мес ефект



Иако смо се надали да ће рецензија за Ди-​Ем-​Си (Devil May Cry) бити готова пре ове, захваљујући проблемима које наши играчи још увек имају када говоримо о новим насловима, ето, прво говоримо о последњем Ди-​Ел-​Сију за Мес ефект 3 – Цитадели (Mass Effect 3 – Citadel). Дакле, опростите нам Данте и Вергилије и драга фантастично прерађена Капкомова франшизо, мораћете још мало да сачекате.


5. марта 2013. Бајовер је избацио последњу инсталацију за трилогију Мес ефект под називом Цитадела, тиме завршавајући причу о командиру/​командирки Шепард и целокупној посади чувеног свемирског брода Нормандија. Оно што издваја ову инсталацију је чињеница да је целокупни тим писаца радио на стварању овог сегмента приче, а уједно целокупни развојни тим стоји иза дизајна нових акција и борби, као и нових типова мобова које командир/​ка Шепард треба да пошаље у вечна ловишта у својој сталној борби да спасе живот у целом Млечном путу. Сама инсталација износи 800 Бајовер поена или неких 9 евра на свим платформама.


У свом давно заслуженом стану на Цитадели, мој Шепард мора да се отима за место под сунцем чак и с вареном.


Цитадела је изузетно добро прихваћена од стране играча, иако су се могле чути сумње да ће и ова инсталација само потврдити да Бајовер више није онај развојни тим који је стварао игрице за сва времена, нарочито после амбивалентног пријема Омега Ди-​Ел-​Сија (искрено, ауторка овог текста није толико уживала у враћању Омеге у руке Арије Т’Лоук, поготово што су у овој инсталацији више него икад дијалози командира/​ке Шепард били аутоматски, али исто тако се мора признати да су борбе с ађутантима, као и новим типовима механичких јединица, биле више него изазовне). Шта чини Цитаделу као последњи део саге о командиру/​ки Шепард добром? Нажалост, у причу не смемо да залазимо, јер не желимо да покваримо искуство будућим играчима – рећи ћемо само да вас очекује велико изненађење приликом истраге ко се налази иза крађе вашег идентитета. Важно је да знате да ћете имати подршку целог тима с Нормандије, а и неки стари чланови ће бити ту да вам помогну, а после и прославе с вама успешан завршетак.


Комбат је веома маштовито замишљен као и сами нивои. Присутна су и нова оружја, као и нови занимљиви модови за њих. Нови типови мобова имају добру виртуелну интелигенцију, тако да ће врло често покушати да вас опколе или чак брзо онеспособе великим бројем бачених граната. Снајпери су посебно зла ставка, тако да ваш карактер мора да се брзо креће од заклона до заклона и стратешки користи своје моћи и муницију (поготово на почетку када немате начина да се излечите, а готово сте на издисају, ваши штитови, паметно кретање и стратешки приступ је једино нешто што вас може довести до краја нивоа).


Старт меча у Армакс арени — наравно, правимо се важни због мог новог ‘Фантом’ оклопа.


Како то изгледа када се у Армакс арени тучете са супер елитама Колектора…


Оно што још чини ову инсталацију посебном је ваш апартман где имате уведену неку врсту хаусинга – Шепард напокон добија своју ‘гајбу’ коју може да преуреди по сопственом укусу, да направи журку за све драге ‘пријатеље’, а уједно и да открије неке занимљивости о адмиралу Андерсону, Тејну Криосу и Мордину Солусу. Такође, уведена је и арена која поштује правила мултиплејера, али овог пута, у партијама вам помажу ваши чланови тима. Наравно, награде су више него добре, али оно што је најважније су нови типови оклопа које можете освојити оног тренутка када пређете скор од 9999 поена. Добар је и систем дефеката као и изазова које можете да убаците у партије кроз инкасирање бронзаних, сребрних или златних награда. Такође, ту је и казино као и играоница у којима можете да заиграте игре на срећу (рулет, квејзар (нешто попут нашег ајнца или ако сте играли Пазак у КОТОР-​у) или да заиграте неке од простих аркада или платформских мини игрица, па и вашарских игрица (нећете веровати, али присутни су и ‘шибицари’).


Као да сам у осамдесетим, недостају ми само флипери и Пекмен, па да слика буде потпуна.


Шта рећи на крају? Искрено, била сам веома тужна по завршетку овог последњег дела приче, јер сада је заиста дошао крај овом чудесном путовању кроз живот командира/​ке Шепард. Иако је Бајовер најавио нову игрицу са темом из универзума Мес ефекта, ова велика трилогија је готова и више неће бити причања о невероватном протагонисти Шепарду или Шепардовој. Колико сам успела да видим на Бајоверовим форумима, велики број поклоника ове франшизе је осетило сету због оног коначног – Сада је заиста крај. Такође, ово је и посебна инсталација, јер је то последњи пут да ћемо чути феноменални глас глумца Робина Сакса, тако да су моменти са Заидом Масанијем још емотивнији. Но, добрих вести је било у протеклих месец дана – Вичер 3 је најављен и видели смо Гералта у новом издању, а такође, увелико се ради и на трећем делу Драгон ејџа. Ауторка овог текста још увек није одиграла последњи Ди-​Ел-​Си за Скајрим – Драгонборн или Змајрођени – наравно, захваљујући опет мало вишој цени саме инсталације, али биће и то ускоро. За сад чекамо извештај с играња Ди-​Ем-​Си, а у међувремену, мало ће се играти арена и мултиплејер у Мес ефекту, мало КОТОР 2, а богами ту је и најновија закрпа у ВоВ-​у (World of War­craft), пошто нова експанзија за Стару републику (SwtOR) долази тек у мају.

Весна Милић


Моја Шепардова са својим целим тимом после луде журке.