Дедлајт, бисер помало запостављеног жанра


Сурова реалност, преточена у дозу фикције, генетских испитивања на открићу заштите човековог здравља, са приказаним последицама представљеним у виду помрачених умова сенки, јесте сабласна и мрачна атмосфера града Сијетла у осамдесетим годинама прошлог века — то је ново остварење Дедлајт (Dead­light) које покушава да нам да на значају претерану човекову амбицију за леком и последицу која нас касније ставља у процес константног преживљавања, које се везује још за време примитивног човека. Све што у том тренутку можеш да урадиш и одлучиш свакако је оправдано и опроштено, јер се и сам људски род више не базира на основним принципима и законима. Цео свет цивилизацију држи у сећању као давна посета далеког рођака. У мислима присутан, али у овом тренутку не тако битан.


Дедлајт је хорор игра, базирана на скроловању екрана са лева у десно по принципу платформи и дириговане авантуре. Цео процес повезивања са коренима некада сјајних наслова попут Пекмена (Pac­man), Бајоник команда (Bionic Com­mand), Анoдер ворлда (Another World) и Флешбека (Flash­back) у потпуности је успео творцима из мање фирме под именом Текила воркс (Tequi­lla Works). Сам податак да је издавач Мајкрософт, буди интересовање и жељу да се што пре опробамо у новом изазову.

Увод нас директно обавештава да је главни јунак, Рандал Вејн, само један од малобројно преживелих, а који није заражен, те са групом својих сабораца бежи из складишта. Како бива одсечен, даље ће морати сам. Противници, које наш јунак назива сенкама, јесу ромеровски зомбији (о којима је моја другарица већ говорила у оквиру рецензије за ‘Мртви који ходају’), којима ће се сви љубтељи франшизе Зора мртвих (Dawn of the Dead) радовати. Рандал, бежећи из складишта, креће у потрагу за својом ћерком и супругом, о којима информације добијамо из поглавља у поглавље у виду Рандалових сећања. Сусрети са разним преживелима, којима се помаже и који повремено узвраћају помоћ, представља срж хорор преживљавања у овом жанру. Рандал у стандардној одећи хладног јесењег периода, повремено наоружан секиром, пиштољем, па и пумпарицом, пролази загонетку, управљан са наше стране уз помоћ класичних W, А, S, D дугмића и миша.


Сама игра је на завидном нивоу реализма, а физика оружја пресликана је из стварног живота и даје још један плус овом, заиста сјајном, остварењу. Графика зрачи, а уз малу дозу шминке, која јој је додељења када се жели надокнадити појачан рад срца, умор и страх главног јунака, пун је погодак. Свака наша одлука и начин играња, пропраћен је одличном музиком која је прикладна опустошеном и упаљеном Сијетлу у том суморном тенутку. Од померања кутија, како би се лакше попели или оборених полица како би улаз био затворен да зомбији не продру, само су неке од додатних функција које ћете морати да урадите када муниције више нема, док је непријатеља све више и више, а све у интересу да у ултимативном циљу стигнете до својих вољених.


Иако је ово давно заборављен жанр, сва очекивања међу легендарним члановима су испуњена. Јако добра игра, ни превише дуга ни кратка. Таман довољно да се не одвојите пар дана од тастатуре свог рачунара. Игра се не може наћи у дисковној форми, јер никада није штампана, већ је има као даунлоуд софтвер онлајн продавнице Стим (Steam), а у власништву легендарног Валва (Valve), власника Халф-​лајфа (Half-​life) и Каунтер страјк (Counter Strike) франшизе. То нам у потпуности омогућава да је наш наслов у сваком тренутку и било где да нам је могућ излаз на интернет, доступна. Цена јој је ситница, 1000 динара за наслов овог калибра. Основне карактеристике препорученог рачунара захтевају класику коју поседује данас 60 посто домаћинстава, уз само малу дозу појачања.


Ово је наслов који је заиста сагледан као истинска борба човека у свакодневном животу и који нагони младе играче на размишљање: колико је тежак живот и колико нас још тога чека у животу? Колико ће нам бити потребна способност за реакцију и да ли ћемо праве одлуке моћи да донесемо у правом тренутку? Све у свему наслов који не треба пропустити.


Лука Ратић